måndag 4 juli 2011

Tänder

Vad fan är det som händer med mina tänder?? Hade länge helt sjyssta tänder, visst, några hål ibland, men ändå. Helt ok var dom. Speciellt med tanke på skötseln av dom under mina lite vildare år, sena tonår/tidiga 20. Tandtråd? Jodå, jag hade en burk som följde med varje gång jag flyttade, den tog aldrig slut. KAN ju ha varit så att tandråden på den tiden var 40 meter, eller så använde jag den helt enkelt riktigt, riktigt sällan. Och ändå. Sjyssta tänder.

Men det var då. Nu när jag är stadgad och skötsam har jag lagt mig till vid vanan att använda tandtråd varje kväll. Och flourskölj. Och mellanrumsborste. Och enbindelsborste. Och eltandborste. Och flourtablett. Det verkar finnas en produkt för varenda jäkla tand i käften. Jag har dom.(Produkterna alltså, men även tänderna än så länge.) Jag ANVÄNDER dom.(Fortfarande både och.) MEN ändå har jag bitit av två tänder bara senaste året och fått laga allt runtom eftersom karies tydligen sprider sig om man inte ringer upp sin tandläkare illa kvickt. Lagat några hål däremellan också, även en rotfyllning. Dyrt och jobbigt.

På den ljusa sidan ska nämnas att jag har haft samma tandläkare i många år, en lugn och stabil man. Somnat varje gång han lagat. Han har fått vara generös med bedövningen bara, smärta ska undvikas om det går. Så onaturligt som möjligt tack.

Men nu i våras gick han hux flux i pension och lämnade mig med mina sammanbitna käkar, i större behov av en bettskena än nånsin förr. Blev dock överlämnad åt en yngre förmåga som verkar vara mycket sympatisk. Viktigt, man måste ju kunna lita på sin tandläkare. I mitt fall är det viktigt att inte bli lurad på följande sätt, helt tänkbart scenario: Jag sätter mig i tandläkarstolen, gapar, somnar som vanligt, tandläkaren går och fikar, kommer tillbaka, väcker mig, jag tackar, betalar och går hem.

Jag somnar ju varje gång jag sätter mig ner, är jag hormonpåverkad dessutom så hamnar jag mer eller mindre i koma om jag får sluta ögonen. Inte mig emot, men jag gillar förstås inte när jag vaknar av att saliv har runnit nerför ena mungipan.

Apropå tandtråd, när man borstat tänderna med en stark, skön tandkräm så känner man sig ju såå fräsch i munnen, inte sant? Mm, men sen använder man tandtråd och blir smått chockad över resultatet. Det är inga roliga överraskningar man hittar där inte. Allt går ju inte ens att identifiera. Och har man då slarvat nån kväll så blir det inte kul att hitta nåt frö mellan B1 och C3 och tänka: Frö? Men det har jag ju inte fått i mig sen den där Barkisskivan jag åt förra... Hoppsan sa, veckan. Nä, det vill man slippa. Använd tandtråd säger jag. Men meddela inte mig om vad du hittar.

Nu är det dags att inventera badrumsskåpet. Jösses, har jag ingen TUNGSKRAPA?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar